Basistechniek Energy Storage Systems
Momenteel zijn er twee gangbare batterijtechnologieën op de markt voor energieopslag van wind- en zonne-energie. Deze zijn gebaseerd op de chemische samenstelling lithium-ijzerfosfaat(LFP)-batterijen en NMC/NCA-lithiumbatterijen. Deze twee batterijtypes concurreren ook in veel andere toepassingsgebieden waaronder de auto-industrie. Tesla rijdt op NMC, bussen vaak op LFP. Daarnaast zijn er sinds een aantal jaren andere geheel duurzame chemische samenstellingen gekomen zoals zoutwaterbatterijen. Voor elke situatie is er een optimale oplossing.
Energiedichtheid en ruimte
Met een NMC-batterijcel kan de meeste energie per kilogram opgeslagen worden. Dat wordt uitgedrukt in Wh/kg en verschilt per toepassing. Theoretisch kunt u meer energie opslaan met een NMC-batterij dan met een LFP-batterij met hetzelfde ruimtebeslag. Vooral voor een elektrische auto is ruimte en gewicht relevant. Maar ook voor opslag van zonne- en windenergie zijn er voor- en nadelen aan beide technieken. Eco-ON werkt als system integrator het juiste systemdesign uit dat bij uw situatie en eisen past.
Gaat u uw batterij inzetten op de energiemarkt of gelden er gewichtsrestricties voor uw inpandige locatie?
Wij vertellen u hier graag meer over.
BMS/EMS en Safety
Met de komst van de PGS-37 in 2022 (Publicatiereeks Gevaarlijk Stoffen) komt er een nieuwe norm voor het veilig in bedrijf kunnen nemen van NMC-batterijen, zowel inpandig als buiten in containers of bijgebouwen. Het ontwerp en de aansturing spelen hierbij een cruciale rol. U kunt natuurlijk zoutwaterbatterijen inzetten om het risico op run-away brand met een batterij te voorkomen, maar daarmee kunt u vaak niet maximaal gebruik maken van de mogelijkheden. Eco-ON werkt daarin samen met TESVOLT om het veiligste NMC-systeem op de markt te brengen dat aan de hoogste standaarden voldoet. Het intelligente Battery Management Systeem zorgt dat er op celniveau wordt gebalanceerd en dat het systeem altijd veilig opereert.